Fedett reptéri parkoló

Ha autóval indulunk a repülőtérre, legtöbbször csak annyit érzékelünk a parkolásból, hogy megállunk, átadjuk a kocsit vagy leparkoljuk magunk, és már rohanunk is a terminál felé. De vajon mi zajlik a háttérben? Hogyan működik egy nagy reptéri parkoló, amely naponta több ezer autót fogad? Most bepillantunk a kulisszák mögé – garantáljuk, hogy lesz benne pár meglepetés!

Hány autó fér el egy reptéri parkolóban?

A nagyobb repterek közelében található parkolók több ezer férőhellyel rendelkeznek. Egy közepes méretű parkolóban is akár 1500–2000 autó állhat egyszerre. Ez gyakorlatilag egy kisebb városnyi jármű, amelyet biztonságosan kell kezelni és megőrizni.

24 órás élet – sosem alszik

reptéri parkolókban nincs éjszaka vagy hétvége: a repülőgépek hajnali és késő esti indulásai miatt éjjel-nappal működnek. Ez azt jelenti, hogy mindig van biztonsági személyzet, diszpécser és transzferbusz, amely az utasokat a terminálhoz viszi.

Biztonság mindenek felett

Sokan nem is tudják, milyen komoly biztonsági rendszerek védenek egy ilyen helyen. Kamerák százai figyelik a területet, a be- és kilépést rendszámfelismerő rendszerek ellenőrzik, és gyakran járőröző őrök is vigyáznak az autókra. Így ha valaki hosszabb nyaralásra indul, nyugodt szívvel hagyhatja ott a kocsiját.

Mi marad az autókban?

Az egyik legérdekesebb része a parkolók életének, amikor az utasok elfelejtenek kivenni dolgokat az autóból. Bár mindig javasolják, hogy ne hagyj értéket a kocsiban, előfordulnak furcsa esetek:

  • gyerekjátékok, plüssfigurák
  • félig tele hűtőtáskák
  • karácsonyi ajándékok
  • sőt, néha még háziállatot is próbáltak már „parkoltatni” (szerencsére ezt gyorsan észrevették a dolgozók).

Transzferbusz, ami naponta százszor fordul

Egy nagy reptéri parkoló transzferbuszai naponta akár 100–150 fordulót is tesznek, hogy folyamatosan szállítsák az utasokat a terminálhoz és vissza. Ez önmagában egy jól szervezett logisztikai feladat, hiszen mindig időben kell indulniuk, hogy senki se maradjon le a repülőjáratról.

Időjárási kihívások

Eső, hó, kánikula – a parkolókban minden időjárási helyzetre fel kell készülni. Télen hókotrók gondoskodnak arról, hogy az utak járhatóak legyenek, nyáron pedig a nagy meleg miatt a fedett parkolóhelyek értéke ugrásszerűen megnő.